Vektorgrafik består linjer och kurvor som
definieras på matematisk väg.
Fördelen med vektorbilder är att man kan ändra storlek från ett frimärke
till en ladugårdsvägg, utan att kvaliteten förämras.
Bitmappsgrafik består av ett stort antal punkter, eller pixlar.
På skärmen visas vektor- och bitmappsbilder med pixlar. För att se
slutresultatet måste du skriva ut bilderna. Bitmappsbilder blir lite
"suddiga" i kanterna medan vektorbilder blir skarpa och tydliga.
Vektorbild
Används framförallt till trycksaker för att få skarpa och tydliga
kanter, t.ex. logotyper mm. Fördelen med vektorbilder är att de är
skalbara samt att filstorleken blir liten. Vektorgrafik används i huvudsak till
teckningar. Bitmappsbild
Som namnet anger är bilden uppbyggd av ett stort antal punkter. Ju
större bild desto fler punkter.
Vid förstoring läggs inte fler punkter till för att täcka den förstorade
ytan, utan punkterna blir större.
Det gör att bilderna blir "gryniga. Bildbehandlingsprogram använder s.k
"interpolering" för att fylla den förstorade ytan. Den förstorade bilden
blir lite "suddig". Normalt bör man inte förstora en bild mer än ca 20
%. Bitmappsgrafik används t.ex. till fotografier.
Upplösning
PPI (pixel per inch) används för att beskriva hur många pixlar/tum en
bild innehåller medan
DPI (dots per inch) beskriver utskriftsupplösning på en skrivare.
En bild på 1 x 1 tum och upplösningen 72 ppi består av 5 184 pixlar (72
x 72 pixlar=5 184 pixlar)
Om samma bild har en upplösning på 300 ppi blir antalet pixlar 90
000!
Jordugglan är 400x371 pixlar stor. I tabellen nedan ser
du hur upplösningen påverkar filstorleken.
Upplösning: |
Filstorlek: |
Lämpar sig till: |
72 ppi |
29 kB |
web |
150 ppi |
299 kB |
utskrift |
300 ppi |
765 kB |
tryck |
Skärmupplösning
Vid bildbearbetning för presentation på bildskärm, t.ex. websidor/bildspel
mm räcker upplösningen 72 dpi.
Filformat
För tryck används i huvudsak TIFF och EPS:
TIF (Tagged Image File Format) är ett av de få icke förstörande
filformaten. Nackdelen är att filerna blir stora.
EPS (Encapsulated Post Script) hanterar både
pixel- och vektorgrafik och används för bilder eller illustrationer vid
tryck.
Bilder som ska användas för tryck måste vara högupplösta
dvs minst 300 ppi.
För web används GIF, JPEG, PNG:
GIF (Compuserve Grafics Interchange Format) används oftast för
att visa dekorfärger och illustrationer. Kan innehålla max 8 bitars
färgdjup=256 färger.
transparent = genomskinlig
interlaced = bilden laddas och blir gradvis tydligare
animerad = rörliga bilder
JPEG (Joint Photographic Experts Group) används
för att visa fotografier. Kan innehålla 24 bitars färgdjup=16,7 miljoner
färger. JPEG komprimerar bilden när bilden sparas, och packas upp när
bilden visas. Men JPEG är ett förstörande format, varje gång man sparar
om en bild i samband med redigering blir bilden sämre och sämre. Använd
därför JPEG när bilden är slutredigerad och ska visas i bildspel eller
på websida.
PNG (Portable Network Graphics) är ett nytt
format som utvecklats som ett alternativ till GIF.
Kan innehålla 24 bitars färgdjup=16,7 miljoner färger. Formatet stöds
dock inte av alla webläsare.
Vilket filformat ska jag välja? |
Tryck |
Web |
Fotografier i färg |
TIFF |
JPEG |
Fotografier i gråskala |
TIFF |
GIF |
Bild med genomskinlig bakgrund |
- |
GIF |
Animerade bilder |
- |
GIF |
Text, enfärgad eller flerfärgad |
TIFF |
GIF |
Streckteckningar |
TIFF |
GIF |
Färg-läge
Bilder som ska användas för bildspel/websida ska vara i RGB-färg. RGB
består av 3 färger, nämligen röd, grön och blå, och är de färger som en
bildskärm kan visa. Används även till utskrift. Bilder
som ska användas för tryck ska vara i CMYK-färg. CMYK består av färgerna
Cyan, Magenta, Yellow och svart.
|