Start
                           
Presentation
Bildgalleri

Bildbehandling
Digiscoping

Webdesign
Trycksaker
Utrustning
Ringmärkning
Länkar
Teknik


 

Vektorbilder, bitmappsbilder, upplösning, filformat mm

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vektorgrafik består linjer och kurvor som definieras på matematisk väg.
Fördelen med vektorbilder är att man kan ändra storlek från ett frimärke till en ladugårdsvägg, utan att kvaliteten förämras.

Bitmappsgrafik består av ett stort antal punkter, eller pixlar.
På skärmen visas vektor- och bitmappsbilder  med pixlar. För att se slutresultatet måste du skriva ut bilderna. Bitmappsbilder blir lite "suddiga" i kanterna medan vektorbilder blir skarpa och tydliga.

Vektorbild
Används framförallt till trycksaker för att få skarpa och tydliga kanter, t.ex. logotyper mm. Fördelen med vektorbilder är att de är skalbara samt att filstorleken blir liten. Vektorgrafik används i huvudsak till teckningar.

Bitmappsbild
Som namnet anger är bilden uppbyggd av ett stort antal punkter. Ju större bild desto fler punkter.
Vid förstoring läggs inte fler punkter till för att täcka den förstorade ytan, utan punkterna blir större.
Det gör att bilderna blir "gryniga. Bildbehandlingsprogram använder s.k "interpolering" för att fylla den förstorade ytan. Den förstorade bilden blir lite "suddig". Normalt bör man inte förstora en bild mer än ca 20 %. Bitmappsgrafik används t.ex. till fotografier.

Upplösning
PPI (pixel per inch) används för att beskriva hur många pixlar/tum en bild innehåller medan
DPI (dots per inch) beskriver utskriftsupplösning på en skrivare.

En bild på 1 x 1 tum och upplösningen 72 ppi består av 5 184 pixlar (72 x 72 pixlar=5 184 pixlar)
Om samma bild har en upplösning  på 300 ppi blir antalet pixlar 90 000!


Jordugglan är 400x371 pixlar stor.

I tabellen nedan ser du hur upplösningen påverkar filstorleken.
Upplösning: Filstorlek: Lämpar sig till:
72 ppi 29 kB web
150 ppi 299 kB utskrift
300 ppi 765 kB tryck

Skärmupplösning
Vid bildbearbetning för presentation på bildskärm, t.ex. websidor/bildspel mm räcker upplösningen 72 dpi.

Filformat
För tryck används i huvudsak TIFF och EPS:
TIF (Tagged Image File Format) är ett av de få icke förstörande filformaten. Nackdelen är att filerna blir stora.

EPS (Encapsulated Post Script) hanterar både pixel- och vektorgrafik och används för bilder eller illustrationer vid tryck.

Bilder som ska användas för tryck måste vara högupplösta dvs minst 300 ppi.

För web används GIF, JPEG, PNG:
GIF (Compuserve Grafics Interchange Format) används oftast för att visa dekorfärger och illustrationer. Kan innehålla max 8 bitars färgdjup=256 färger.
   transparent = genomskinlig
   interlaced = bilden laddas och blir gradvis tydligare
   animerad = rörliga bilder

JPEG (Joint Photographic Experts Group) används för att visa fotografier. Kan innehålla 24 bitars färgdjup=16,7 miljoner färger. JPEG komprimerar bilden när bilden sparas, och packas upp när bilden visas. Men JPEG är ett förstörande format, varje gång man sparar om en bild i samband med redigering blir bilden sämre och sämre. Använd därför JPEG när bilden är slutredigerad och ska visas i bildspel eller på websida.

PNG (Portable Network Graphics) är ett nytt format som utvecklats som ett alternativ till GIF.
Kan innehålla 24 bitars färgdjup=16,7 miljoner färger. Formatet stöds dock inte av alla webläsare.

Vilket filformat ska jag välja?

Tryck Web
Fotografier i färg TIFF JPEG
Fotografier i gråskala TIFF GIF
Bild med genomskinlig bakgrund  - GIF
Animerade bilder  - GIF
Text, enfärgad eller flerfärgad TIFF GIF
Streckteckningar TIFF GIF

Färg-läge
Bilder som ska användas för bildspel/websida ska vara i RGB-färg. RGB består av 3 färger, nämligen röd, grön och blå, och är de färger som en bildskärm kan visa. Används även till utskrift.

Bilder som ska användas för tryck ska vara i CMYK-färg. CMYK består av färgerna Cyan, Magenta, Yellow och svart.
 


                                                           © Per-Stefan Hallberg 2005